Доживотна заетост, колективна отговорност и извънреден труд - говорим за характеристиките на японския мениджмънт.
Системата на управление на хората в различните страни отразява техните исторически характеристики, култура, манталитет, както и социално-политическата структура в страната. Трябва да се отбележи, че европейските и американските методи за управление на хората, с които руснаците са свикнали, са много различни от японските принципи. През 50-те и 60-те години на миналия век Япония преживя икономически бум, който повлия и на японския мениджмънт и повиши стандартите му. Като цяло през цялата история в Япония непрекъснато се развиват управленски техники, лидерите активно заимстват чужди практики и ги обработват в съответствие с националните традиции и характеристики.
Разлики между японския подход и западния
Човешкият потенциал - на максимум
Основната разлика между японския модел на управление е, че основният обект на управление са трудовите ресурси, тоест самите хора. Ръководството въздейства върху тях с цел повишаване на производителността на труда. В Европа и Америка основната цел на мениджмънта е да получи максимална полза при минимални разходи.
Колективна отговорност
Друга разлика в управлението е организационната структура: ако в САЩ, например, това е „йерархична“ система за управление, тоест всеки служител има ограничен брой отговорности, а контролът върху тяхното изпълнение се осъществява от висшестоящо лице , тогава в Япония отговорността е „универсална“ – за важните решения отговорност носи персоналът като цяло.
"Културата на срама"
Тясно свързана с този вид „колективна отговорност“ е японската „култура на срам“. В бизнес отношенията това се проявява във факта, че нискокачествената работа се счита за срамна. Японците често се страхуват да не се превърнат в изгнаници и да не получат осъждане от другите. Разбира се, хората като цяло са склонни да изпитват срам и вина, но в някои общества това е по-често срещано, като например в Япония.
Една от основните черти на японския мениджмънт е отношението към хората. Тя се основава на уважение към личността, ясно формулирана идеология и мисия на компанията, която вдъхновява персонала и им дава надежда, както и непрекъснатото подобряване на условията на труд на служителите.
Японски принципи на управление
Има няколко японски принципа на управление, които може да изглеждат странни за хора, израснали под влиянието на европейската култура.
Система за пожизнен труд
Това е една от най-интересните характеристики на японската система за управление на хора. Обикновено работи по следния начин: всяка година компанията набира определен брой висшисти за пробен период, след което, ако стажът е завършен успешно, служителят продължава да работи в тази компания до достигане на пенсионна възраст. През целия си живот служителят се изкачва по кариерната стълбица, преминава в различни отдели и придобива нови умения (вижте също: Те живеят повече от 100 години: всички японци ядат този продукт и не остаряват - опитайте го, вкусно е).
Този принцип на набиране на персонал има предимства: например стабилност и сигурност на работното място - младите хора винаги могат да разчитат на добра работа, а съкращенията в такива системи са доста редки. Разбира се, има и много недостатъци: служителите, които цял живот работят на едно място, са по-трудни за обучение и не винаги издържат на конкуренция, а персоналът няма почти никаква свобода на избор и движение. Въпреки това си струва да се признае, че само няколко компании в Япония имат подобна система за набиране на персонал.
Ротация на персонала
В японските компании е обичайна система за периодична смяна на работата за един служител. Благодарение на това той придобива различни умения, разширява кръгозора си и се запознава с различни отдели на компанията. Мнозина смятат този подход за неефективен поради факта, че служителите не винаги са компетентни в своите задължения.
Интересното е, че заплатите зависят и от житейските върхове, през които преминава човек. Например, заплатите се увеличават след брак, раждане на дете, покупка на жилище, теглене на заем или ипотека. Това потвърждава един от принципите на управление на хората в Япония - уважение към човека. Системата се стреми да помогне на хората в техния труден "преходен" период.
Ценности и мисия на компанията
Повечето японски компании имат добре развити корпоративни ценности, които се споделят от мнозинството служители. Те формират „културен код“, допринасят за изграждането на екип и осигуряват стабилна репутация на компанията.
Последици от японския модел за управление на хора
Японският модел на управление на хора със сигурност е много ефективен, тъй като се стреми да използва максимално човешкия потенциал. Има обаче някои доста неприятни последици от тази система.
Смърт от преумора
Още през 70-те години на миналия век в Япония се появява терминът "кароши" - смърт от преумора и стрес. През 2011 г. броят на самоубийствата сред японците поради проблеми с работата е около 2600 случая. Култът към продуктивността в Япония кара хората да пропускат годишните си отпуски или да използват само няколко дни от тях. Служителите се страхуват, че прекалено дългата почивка може да наруши хармонията в екипа (прочетете също: Само раздразнение: 6 „безобидни“ навика, които изгарят на работа, заради които определено сте се сблъскали).
Нашумели случаи на самоубийства поради извънреден труд доведоха до преразглеждане на работната култура в цялата страна. Японските корпорации стартираха множество програми за постигане на баланс между професионалния и личния живот, а японското правителство прие закона за реформа на режима на работа през 2018 г. Тази наредба задължава работодателите да осигурят удобни условия за служителите и да увеличат заплатите в случай на извънреден труд. За японците обаче тези реформи останаха почти незабелязани: според проучвания много работодатели и служители дори нямаше да приложат новите правила в живота си.
Получете безплатно всички най-нови актуализации направо във вашата пощенска кутия!
0 Comments: